Real time web analytics, Heat map tracking

 

“Met koffie en koekjes meekijken met de vrijwilligers in Roemenië.” De afgelopen jaren is de communicatie vanuit de Stichting in een sneltreinvaart veranderd. Waar eerst alle communicatie via papier ging, kon afgelopen november zelfs live via Facebook worden meegekeken naar het hulpgoederentransport in Roemenië!

Facebook live
Het is een technisch verhaal. Iedereen met een Facebook account kan video’s opnemen en deze op Facebook plaatsen. Afhankelijk van de instellingen die je aan deze video koppelt, kunnen bepaalde groepen mensen deze video zien. De Stichting heeft de instelling zo staan, dat iedereen de berichten kan zien, ook als je geen Facebook account hebt. Nieuw is de optie om een live-video te maken. Dit betekent dat de video die je opneemt direct door een volger op Facebook kan worden bekeken. Iedereen die de gebruiker (de Stichting dus) volgt, krijgt een melding dat er begonnen is met een live-uitzending.

En zo gebeurde het dat we op een mooie zaterdagmorgen in november spontaan begonnen met het maken van een live-uitzending. Gewoon om het uit te proberen… we (lees: Keesjan) filmden de weekmarkt in Sovata. Na een paar minuten verschenen de eerste kijkers in beeld. Op het vroege tijdstip werd er spontaan meegekeken. Dankzij de goede 4G verbinding en de nieuwe regels met betrekking tot de dataroaming kan je in Roemenië filmen en uitzenden alsof je op een pleintje in IJsselstein staat. Er volgden spontane reacties en de kijkers wilden meer…

Van het een kwam het ander. Bij het uitdelen van de uitnodigingen in Capeti brachten we ook live verslag uit. Wederom waren de reacties enthousiast en keken mensen live mee. Omdat Facebook de video opslaat, kijken er ook veel mensen later naar de video. Gezien alle positieve reacties besloten we de uitdeeldag in Chibed, Sovata en Eremitu ook live uit te zenden.
Wat is dit een mooie aanvulling op de dagelijkse verslagen van de lopersgroep!

<span style="font-size: 14px;"  "font-family: arial,helvetica,sans-serif;">  
Maar hoeveel mensen hebben er nu echt gekeken? Facebook houdt veel statistieken bij en dus zijn er ook tientallen statistieken te bekijken. We kunnen niet zien wie de video’s hebben bekeken, maar wel hoeveel mensen het bericht van de reportage hebben gezien, hoeveel mensen de video even snel bekijken (3 seconden), hoeveel mensen 30 seconden kijken en hoeveel mensen de hele video afkijken. Het aantal keren dat de video bekeken is, varieert van 2700 tot 9844 keer. De absolute topper is de live reportage van de aankomst van de vrachtwagens in Sovata. Zij kwamen aan op woensdag 8 november en ook hier werd spontaan besloten om het live uit te zenden. En dat hebben we geweten. Ruim 9800 mensen hebben dit bericht voorbij zien komen. Ruim 2600 mensen hebben 3 seconden van de video bekeken, ruim 1050 mensen hebben 30 seconden bekeken en 264 mensen hebben de video helemaal afgekeken.

Uitdeeldagen
De reacties bij de uitzendingen van de uitdeeldagen waren fantastisch. Deze varieerden van: ‘wat fijn dat ik mijn gezin kan zien’ tot vragen over de organisatie. Zowel tijdens de uitzending als later werd de video goed bekeken en kwamen er veel reacties en vragen. We hebben er veel van geleerd en gemerkt dat het laten zien van bewegende beelden de kijkers soms nog dieper raakt dan foto’s dat kunnen.

Hulpgoederentransport 2018
De vrijwilligers in Roemenië vinden het erg leuk dat er zo wordt meegeleefd met de reportages en de Facebook verslagen.
Ook volgend jaar zullen wij de lezers en kijkers dus weer op de hoogte houden.
Houd onze website en Facebook in de gaten als wij in november in Sovata zijn en zet als wij live gaan uitzenden de koffie en koekjes maar vast klaar!!

Keesjan Steverink